تبلیغات
قالب وبلاگ قالب وبلاگ
گراند سینما - فدریکو فلینی
 
گراند سینما
سینما آینه زندگی
صفحه نخست           تماس با مدیر         پست الکترونیک               RSS                    ATOM
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : آقـــای بازیگـــر
نظرسنجی
نقش دیپلماسی سینما در سیاست امروز به چه میزان است؟







سیركی به بزرگی سینما

فدریكو فلینی

 

دلقك بزرگ برای دلش فیلم می ساخت. فلینی، فلینی افسون گر، كسی كه آثارش نبض سرخوشی بودند و شخصیت كاریكاتورهای زنده. فیلنی برخلاف آدم گنده های هم عصرش، هیچ وقت سینما تك نرفت، فیلم ندید و كسی را ستایش نكرد. فقط وقتی كه احساس كرد نیاز به الگو دارد، از سر اكراه فیلم های چاپلین، باستر كیتون ، لورل و هاردی را مرور كرد. 18 سالش بود كه زادگاهش –ریمینی- را به قصد رم ترك كرد. می خواست حقوق بخواند و این خود، طنزی بود. مردی كه تا آخر همرش بی هیچ قید و بندی آزاد و رها فیلم ساخت، می خواست درس قانون بخواند. اما او یاغی تر از این حرف ها بود و بیشتر از یك سال دوام نیاورد. از دانشكده حقوق بیرون زد، زیر یك شیروانی فقیرانه اما دنج، كاریكاتور می كشید و به این و آن می فروخت. جلوتر كه رفت، برای رادیو طنز نوشت و باز هم جلوتر رفت و فیلمنامه نوشت و این درست زمانی بود كه یكی از بهترین كارگردانهای همیشه تاریخ داشت گام های اول را بر می داشت. بعد از اینكه با روسیلینی در خلق فیلمنامه های "رم شهر بی دفاع" و "پاییزا" همكاری كرد، در 30 سالگی اولین فیلم بلندش "روشنایی های واریته" را ساخت.در سال 1954 "جاده" را ساخت ، اثری كه از همسرش جولیتا ماسینا در نقش جلسومینا ، یك ستاره ساخت و آنتونی كوئین را در یكی از تاریخی ترین شمایل های دوران بازیگری اش فرو برد. بعد از آن فیلنی با "زندگی شیرین" پا در مسیری گذاشت كه تا به حال تكرار ناپذیر نشان می دهد. چرخش استادانه او از زندگی به خیال و تلفیق بدیع این دو، در بزرگترین فیلمش "هشت و نیم" به اوج خود رسیده است. فیلمی به شدت شخصی كه فیلنی در آن جهان بیرون از متن را استادانه به متن می دوزد و اثری یگانه خلق می كند كه هنوز به راحتی آب خوردن آن را میتوان جزو پیشروترین آثار تاریخ سینما به حساب آورد. در سال 1963 فلینی كه از چند سال بیكاری اش به شدت رنج می برد پول كلانی را از یكی از دوستان تهیه كننده اش برای ساخت یك فیلم میگیرد. زمان میگذرد اما هیچ ایده ای به ذهنش نمی رسد. بازیگران طراز اول را برای كاری كه اصلا نمی داند چیست دعوت می كند و جلوی دوربین می برد. بعد از چند روز فیلمبرداری كاملا بی هدف، فلینی به شدت افسرده می شود و تصمیم می گیرد برای دوست تهیه كننده اش نامه ای بنویسد و به او اصل قضیه را بگوید. بگوید كه هیچ ایده ای در سرش نیست اما در همین لحظات ایده فیلمش به ذهنش می رسد و "هشت و نیم" خلق می شود. داستان حالا دیگر واقعی است ، كارگردانی كه نمی داند چه فیلمی می خواهد بسازد. فلینی در "هشت و نیم" به اوج خود می رسد.

 

منبع : همشهری جوان





نوع مطلب : سینمایی، 
برچسب ها :

چهارشنبه 3 بهمن 1386 :: نویسنده : آقـــای بازیگـــر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
   
قالب وبلاگقالب وبلاگ