تبلیغات
قالب وبلاگ قالب وبلاگ
گراند سینما - به رنگ ارغوان
 
گراند سینما
سینما آینه زندگی
صفحه نخست           تماس با مدیر         پست الکترونیک               RSS                    ATOM
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : آقـــای بازیگـــر
نظرسنجی
نقش دیپلماسی سینما در سیاست امروز به چه میزان است؟







به بهانه رفع توقیف به رنگ ارغوان

 

چرا "به رنگ ارغوان" فیلم مهمی است ؟

نقطه عطف سوم سینمای حاتمی کیا

 

صوفیا نصر الهی

 

 

حاتمی کیا بی شک یکی از بهترین فیلم سازان نسل دوم به حساب می آید. سینمای جنگ با حاتمی کیا مفهوم تازه ای پیدا کرد. او را شاید بتوان بنیان گذار نوعی از سینمای دفاع مقدس دانست که متعلق به همه مردم است و اقشار مختلف جامعه با طرز فکرهای متفاوت می توانند با فیلم هایش ارتباط برقرار کنند و همه اینها به نگاه تر و تازه خود حاتمی کیا برمی گردد که خودش در جنگ بوده و نگاه متفاوتی به بسیجی و جنگ دارد. حاتمی کیا بعد از ساخت فیلم متوسطی مثل "وصل نیکان" یکی از بهترین ملودرام های جنگی تاریخ سینمای ایران را ساخت."از کرخه تا راین" که نه تنها نقطه عطف اول کارنامه حاتمی کیا که یکی از فیلم های مثال زدنی در حوزه سینمای دفاع مقدس است. اما سینمایی که بیشتر به تبعات جنگ و آدم های آن می پردازد تا پرداختن صرف به مقوله ای به نام "جنگ" فیلمی که بشدت احساساتی است و هرچند امروز دیگر بهترین فیلم حاتمی کیا نیست اما از دستاوردهای مهم او به شمار می رود.

نقطه عطف دوم کارنامه حاتمی کیا قطعا و بی هیچ تردید "آژانس شیشه ای" است. فیلمی که با وجود موضوع سیاسی اش در گذر سال ها تاب آورد و هنوز سرنوشت حاج کاظم و سلمان برای مردم مهم است و هنوز خیلی ها به عباس فکر می کنند. "آژانس شیشه ای" می توانست فیلم خیلی تندی باشد اما حاتمی کیا آن قدر مصالح انسانی و احساساتی به آن اضافه کرد که هم از تندی اش کاسته شد و قابل نمایش شد و هم تاثیر و ماندگاری اش دو چندان شد.

اما امروز نوبت به شاهکار ابراهیم حاتمی کیا رسیده است. به رنگ ارغوان فیلمی که محصول پختگی فیلمساز چه در فرم سینمایی و چه در طذز تفکر است. در اینکه موضوع فیلم جنجالی و حاشیه برانگیز است هیچ شکی نیست. "به رنگ ارغوان" هرچند ماجرای یک مامور امنیتی و درگیر شدنش در یک ماجرای عاشقانه و تردیدش در انجام ماموریت است اما از سوی دیگر می توان آن را چالش یک آدم با درونیات خودش دانست. چالشی که آنقدر دردناک است که فیلم را تبدیل به یکی از تلخ ترین فیلم های سینمای ایران می کند. آدم هایی که باید بین وظیفه و خودشان یکی را انتخاب کنند. خود حاتمی کیا درباره به رنگ ارغوان گفته بود :"به رنگ ارغوان نگاهی تغزلی به موقعیت آدم های آرمانخواه دارد. آرمان هایی که در مقابل شرایط روز قرار می گیرند." فیلمسازی که ساداتیان (تهیه کننده) در نامه اش گفت که افکارش برای همه شناخته شده است. ساداتیان "به رنگ ارغوان" را یک نقد تند اجتماعی که رگه های سیاسی هم دارد نامید و گفت : "در زمان ساخت این فیلم مسوولان همه از بالا تا پایین در جریان ساخت آن قرار داشتند. فیلم به رنگ ارغوان هم اکنون برای خود من به عنوان یک متر و معیار شناخته شده است. معیاری که اگر نمره قبولی آورد من کار خود را ادامه می دهم."

 

                                          

                                                                                پایان





نوع مطلب : سینمایی، 
برچسب ها :

چهارشنبه 29 مهر 1388 :: نویسنده : آقـــای بازیگـــر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
   
قالب وبلاگقالب وبلاگ